Teemme vuokra-asumisesta entistä huolettomampaa Jooppi-asukassovelluksella

Marianne Korhonen
Marianne Korhonen
1.3.2023

Jooppi

Me Joo Groupilla haluamme tehdä vuokra-asumisesta niin huoletonta, kuin mahdollista. Yksi osa tätä on sujuva ja inspiroiva asukasviestintä. Siksi otamme pian käyttöön Joo appin, eli uuden Jooppi-asukassovelluksen kaikille Joo Kotien asukkaille.

Sovellusta lähdettiin rakentamaan puoli vuotta sitten tyhjältä pohjalta. Suunnittelussa on ollut mukana digikehittämisen, vuokrauksen, asiakaspalvelun, vuokravalvonnan ja markkinoinnin Joo-tiimiläisiä sekä kiinteistöhallintajärjestelmämme ja CRM-järjestelmämme kehittäjiä.

Sovelluksen teknisestä toteutuksesta ja visuaalisesta ilmeestä vastaa yhteistyökumppanimme Columbia Road. Suunnittelija Sandra Fernández kertoo pitäneensä projektia mielenkiintoisena.

– Lähestyimme suunnitteluprosessia siten, että pistimme asukkaiden toiveet ja tarpeet etusijalle. Samaan aikaan pidimme mielessä Joo Groupin liiketoiminnan tavoitteet. Näin saimme määriteltyä jokaisen eri käyttäjän tarvitsemat toiminnot, joilla vahvistetaan kokemusta Joo Kotien huolettomasta vuokra-asumisesta.

Myös asukkaita otettiin mukaan sovelluksen kehittämiseen. Nyt ollaan siinä pisteessä, että hiotaan viimeisiä silauksia kuntoon ennen lanseeraamista.

Jooppi

Kaikki käden ulottuvilla 24/7

Tulevalla Jooppi-sovelluksella asukkaamme voivat hoitaa helposti kaikki oman kotinsa asiat, summaa Joo Kotien asiakaspalvelupäällikkö Heini Savinen.

– Siellä on asukkaan käden ulottuvilla ympäri vuorokauden kaikki, mitä hänen tarvitsee tietää omasta kodistaan ja naapurustostaan. Siellä voi ottaa yhteyttä, tarkastella omia tietoja, hyödyntää asukasetujamme ja saada ideoita siihen, minne mennä kahville tai liikkumaan vaikka yhdessä naapurin kanssa.

Asiakaspalvelu ja vuokravalvonta päivystävät sovelluksen chatissa joka arkipäivä ja vastaavat asukkaita askarruttaviin kysymyksiin.

– Chat on todella kiva lisä, sillä meillä on paljon nuoria asukkaita, joille se voi olla luontevin tapa asioida. Meille voi edelleen myös soittaa tai laittaa sähköpostia. Se, että Jooppi-sovelluksessa on kaikki tieto helposti saatavilla hyödyttää kaikkia, sillä meillä jää enemmän aikaa palvella henkilökohtaisesti niitä asukkaita, joiden asiat vaativat mahdollisesti enemmän selvittelyä.

Jooppi

Joo Groupin digitaalisten palveluiden kehityspäällikkö Annika Standertskjöld-Nordenstam kertoo, että ensimmäinen versio julkaistaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että kaikki mielessämme olleet ominaisuudet olisi jo toteutettu.

– Julkaisemalla ensin yksinkertaisen version voimme kehittää tulevia ominaisuuksia suoraan käyttäjien palautteen perusteella. Näin pystymme tekemään aidosti asukkaidemme näköisen sovelluksen sellaisen sijaan, jonka itse kuvittelimme vastaavan heidän tarpeisiinsa.

Heini Savinen toivoo, että asukkaat jakavat mahdollisimman paljon palautetta sovelluksesta. Sitä kerätään pikakyselyillä sovelluksessa sekä myöhemmin myös asukastyytyväisyyskyselyillä.

Columbia Roadin Sandra Fernández sanoo, että projektin aloittamisen jälkeen hän on kiinnittänyt aivan eri tavalla huomiota muiden yritysten vastaaviin palveluihin.

– Olen itsekin asunut monissa vuokra-asunnoissa, ja opin projektissa paljon siitä, miten valtava määrä asioita kiinteistöjen hallinnointiin kuuluu. Minut yllätti positiivisesti myös Joo-tiimin into parantaa jatkuvasti asukkaiden vuokrauskokemusta ihmisläheisellä otteella.

Ensimmäiset Joo Kotien asukkaat pääsevät ottamaan Jooppi-sovelluksen käyttöönsä tämän kuun aikana.